Zoeken
  • Nathalie Krom SMP

Social selling: klinkt leuk, maar wat is het?


De meeste ondernemers zijn weleens opgebeld met de vraag of zij een nieuw abonnement willen afsluiten. Het merendeel vindt dit hoogst irritant; er word je namelijk iets door de strot geduwd waar je niet op zit te wachten. Social selling is totaal het tegenovergestelde. In deze methode draait het niet om directe verkoop, maar om het opbouwen van een duurzame relatie met potentiële klanten.


In mijn vorige blog schreef ik hoe je potentiële klanten snel en effectief kan vinden via LinkedIn. Nu gaan we een stapje verder door hen aan te spreken en blijvend te inspireren.

Wees vooral persoonlijk en relevant Stuur nooit zomaar een standaard uitnodiging via LinkedIn (of andere sociale media) maar maak er een persoonlijk berichtje van. Wees daarin relevant, dus verwijs naar een recente post van jouw potentiële klant of ga in op actuele ontwikkelingen in de sector waarin hij/zij werkt. Nadat jouw verzoek is geaccepteerd, is het belangrijk dat je blijft reageren op zijn/haar posts met likes, links en commentaar. Maar zoals met alles; doe het met mate. Je wil niet overkomen als een stalker.


Ondersteunen in plaats van verkopen Nu je een band opbouwt met jouw potentiële klant en je op de hoogte bent van elkaars actuele status, weet je ook tegen welke obstakels hij/zij aanloopt. Hoe zou jij daarbij kunnen helpen, bijvoorbeeld met jouw product of dienst? Belangrijk is om niet meteen in de verkoopmodus te schieten, maar eerst vooral een ondersteunende rol te spelen.

Klanten kopen van mensen die ze vertrouwen Dat kan bijvoorbeeld door jouw potentiële klant uit te nodigen voor een relevante masterclass of een webinar. Of je kan een whitepaper aanbieden met interessante informatie. Deze acties zijn waardevol voor jullie relatie omdat het de band versterkt en vertrouwen wekt. En dat is waar je uiteindelijk naartoe wil: ondanks dat het eerste contact online is gelegd, kopen potentiële klanten nog altijd liever van ‘echte’ mensen die ze vertrouwen. De kans is daarom groot dat ze uiteindelijk bij jou zullen aankloppen wanneer ze jouw producten of diensten nodig hebben. Missie geslaagd!


Benieuwd hoe jij social selling effectief kan inzetten? Ik vertel er graag meer over. Neem gerust contact op voor een gratis eerste gesprek, via nathalie@2605marketing.nl of 00 31 (0)6 2954 6924.

0 keer bekeken