top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverNathalie Krom SMP

Groeien lukt niet met koffieprut

Bijgewerkt op: 3 feb. 2021

Af en toe blijf ik mij verbazen over een staaltje marketing met koffieprut.

Wat zeg je nu? Ja, marketing met koffieprut. Het zal jou niet verbazen dat het lastig gaat worden om met vieze koffieprut een lekker bakkie koffie te zetten oftewel een mooi resultaat te boeken.


Ik zie bij veel bedrijven dat er super mooie campagnes worden opgezet om aan meer klanten en daarmee ook meer omzet te komen. Alleen als je deze campagnes start met koffieprut dan zal het nooit een heerlijk geurend kopje koffie op leveren waar je als koffiefan van zult genieten. Wat bedoel ik daarmee? Als je niet vanaf de start helder hebt wat je wilt bereiken met je marketinginspanningen wordt het onwijs lastig om het gewenste resultaat aan het einde van de rit te bereiken. Wat zijn heldere doelen? Bijv. 1.000 leads verzamelen, om bij deze leads 100 afspraken te kunnen inplannen -> met uiteindelijk als resultaat 10 nieuwe klanten met een gem. orderwaarde van € 40.000,-. Dan weet je wat je te doen staat, toch?


Koffie met hele bonen

Hele koffiebonen in een koffiefilter stoppen geeft nog geen lekkere koffie. Hiervoor moeten de koffiebonen eerst gemalen zijn. Dan doe je 2 schepjes gemalen koffie in een filter en kan je een heerlijk kopje koffie zetten, mits je warm water gebruikt. Met koud water haal je namelijk niet alles uit die heerlijk koffieboon.


Praktijk

Terug naar de praktijk. Marketing krijgt vanuit directie de opdracht om te gaan sturen op meer leads. Visueel wordt er een super mooie campagne gemaakt. Prachtige beelden om in te zetten (in dit geval) op TV en social media. Ik vraag mijn klant welke doelen er aan deze campagne gesteld zijn. En toen werd de blik een beetje glazig en kwam er een antwoord als "Ja, we moeten het dashboard nog inrichten." Met welke doelen ga je dan je dashboard inrichten? Was mijn volgende vraag. Het antwoord? Die moeten we nog even vaststellen". En dan gaan dus werkelijk mijn haren recht overeind staan. Want hoe is het nu mogelijk dat je als directie akkoord geeft om duizenden euro's aan creatie en inzet van een campagne uit te geven zonder van te voren te hebben bedacht hoeveel deze campagne dan op moet leveren om je gestelde doelen te behalen??


Ik verbaas me oprecht dat je bereidt bent om bijvoorbeeld € 10.000,- uit te geven zonder dat je wilt dat dit je minstens € 11.000,- gaat opleveren. Daarmee groeit je bedrijf immers met € 1.000,-. Dat is toch wat je wilt als ondernemer/bedrijf? En door het zo helder neer te zetten kan je ook sturen als het gewenste resultaat uitblijft of gas geven als de doelen sneller behaald worden dan verwacht. Dan ben je daadwerkelijk aan het stuur van je bedrijf en op koers om je doelen te gaan behalen.


Met je bedrijf groeien lukt alleen als je helder voor ogen hebt welk doel je wilt halen, met welke producten en hoeveel klanten je hiervoor nodig hebt. Wil je hier meer over weten?

Dinsdag 16 februari om 9 uur geef ik (online) de masterclass: de 5 stappen voor omzetgroei. https://www.2605marketing.nl/masterclasses

45 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page