Wil je jouw bedrijf laten groeien, dan heb je meer klanten nodig. En meer klanten krijg je door leads te genereren. Maar waar vind je deze leads? Via LinkedIn bijvoorbeeld. Is dat niet zoeken naar een speld in een hooiberg? Niet als je een gerichte aanpak hebt.
Hoe kom je sneller bij de juiste personen?
Stel, een leasemaatschappij wil groeien en het aantal (potentiële) klanten onder wagenparkbeheerders vergroten. Wat is de slimste aanpak? Willekeurig bedrijven aanspreken? Specifieke bedrijven selecteren en deze aanspreken? Of nog een stap verder en de Financieel Directeur van deze specifieke bedrijven aanspreken? Bij die laatste optie heb je de meeste kans op een reactie waar je iets mee kunt. Maar hoe kom je snel bij die Financieel Directeur terecht? Simpel. Door het gebruik van Boolean search.
Boolean search: een slimme zoekmethode via LinkedIn
Boolean wat…? Boolean search is niets anders dan gericht zoeken door specifieke zoekwoorden op een bepaalde manier in te typen. Met een paar slimme trucs kan je LinkedIn jouw zoekopdracht zo laten interpreteren dat je direct – zonder omwegen of tussenstops – naar jouw eindbestemming wordt gebracht: jouw potentiële klant. Deze vorm van online zoeken scheelt enorm veel tijd, moeite en uiteindelijk ook geld. Benieuwd hoe deze slimme methode werkt? Volg onderstaand stappenplan.
Gerichter zoeken in 4 simpele stappen
Let op! Omdat 2605 Marketing vooral samenwerkt met B2B klanten, richt dit stappenplan voor Boolean search zich op zoeken binnen LinkedIn.
1. Kies de juiste woordcombinaties. Wanneer je een zoekopdracht intypt, doorzoekt LinkedIn al zijn profielen om resultaten gerelateerd aan jouw zoekwoorden te vinden. Daarbij is de manier waarop je jouw zoekwoorden intypt van groot belang. Door slimme combinaties te maken, zorgt LinkedIn dat je direct naar de juiste plek wordt geleid.
Let op: LinkedIn ziet een spatie als het woord ‘en’ waardoor bepaalde combinaties als losse onderdelen worden gezien en gezocht. Wanneer je bijvoorbeeld ‘Financieel Directeur’ intypt, zoekt LinkedIn naar zowel ‘Financieel’ als ‘Directeur’ en niet direct naar de combinatie. Dat betekent dat je uiteindelijk 468.260 resultaten gepresenteerd krijgt. Niet te doen dus. Door “Financieel Directeur” tussen dubbele aanhalingstekens te zetten, doorzoekt LinkedIn zijn profielen op deze woordcombinatie als geheel. Waardoor het aantal resultaten uitkomt op 15.702. Dat is al iets beter.
2. Zoekwoorden uitsluiten. Om nog gerichter te zoeken kan je LinkedIn instrueren om bepaalde woorden links te laten liggen tijdens de zoektocht. Als we weer op “Financieel Directeur” zoeken maar geen profielen willen zien waarin het woord ‘interim’ voorkomt, schrijf je ‘NOT’ – in hoofdletters -direct voor het uit te sluiten woord. Dus; “Financieel Directeur” NOT interim. Door deze specificatie aan te brengen komt LinkedIn uit op 3.919 zoekresultaten. Nu komen we ergens.
3. Zoekterrein verbreden. Mocht je jouw zoekterrein juist willen verbreden, dan kan je meerdere zoekwoorden intypen die aan elkaar gelieerd zijn en daartussen het woord ‘OR’ – in hoofdletters – plaatsen. LinkedIn gaat nu bijvoorbeeld alle profielen doorzoeken op ‘ICT’ OR ‘Medical’. Naar beide opties wordt gezocht, maar niet direct aan elkaar gekoppeld.
4. Combinaties samenvoegen. Om echt specifiek en snel te kunnen zoeken, kan je verschillende combinaties in één zoekopdracht samenvoegen. Dat doe je door bepaalde zoekwoorden tussen haakjes te plaatsen. Daarnaast kan je het woord ‘AND’ – in hoofdletter – gebruiken om LinkedIn de door jou opgegeven woordcombinaties te laten zoeken.
Zo kan onze zoekopdracht als volgt worden ingevoerd: “Financieel Directeur” (ICT OR Medical) AND (Utrecht OR Amsterdam) NOT interim. LinkedIn zal nu enkel die profielen doorzoeken op de combinatie Financieel Directeur, gekoppeld aan ICT of Medical en Utrecht of Amsterdam zonder interim. Door LinkedIn op deze manier de juiste kant op te sturen, komt het aantal zoekresultaten uiteindelijk op 211. Een mooi aantal om mee aan de slag te gaan!
Benieuwd hoe je jouw bedrijf kan laten groeien? Slimme marketing is een eerste stap. Neem gerust contact op voor een gratis eerste gesprek, via nathalie@2605marketing.nl of 00 31 (0)6 2954 6924.
コメント