Als je als ondernemer zegt wat je doet, zeg je eigenlijk ook meteen wat je niet doet. Seth Godin heeft hier een hele mooie uitspraak voor: Everyone is NOT your Customer. Voor veel ondernemers voelt dit een beetje ongemakkelijk. Herkenbaar?
Beken je kleur
Een ondernemer die alles kan, dat klinkt als dé droompartner waar iedereen zaken mee wil doen. Toch is de werkelijkheid vaak anders. Iedereen heeft zijn sterke en zwakke kanten. Zeker zzp'ers of kleinere MKB bedrijven kunnen nooit van alle markten thuis zijn. Juist door te specialiseren en de dingen te doen waar je wél goed in bent beken je kleur en benut je de sterke kanten optimaal. Maar hoe doe je dat? Hieronder deel ik wat tips:
Begin met het bepalen van je ideale klant. B2B/B2C, wie is dit, welk type bedrijf of dienst, waar bevinden deze klanten zich (lokaal, regionaal, landelijk, internationaal), wie is de DMU (beslissende contactpersoon)?
Durf afscheid te nemen. Door je heel duidelijk uit te spreken voor wie je bent wordt ook heel duidelijk voor wie je NIET bent. Bijv. B2B pf B2C? Stel je kiest voor B2B, betekent dit dan dat je niet B2C zou kunnen werken? Zeker wel. Maar heb je wel voldoende onderscheidend vermogen op B2C vlak? Is het antwoord hier Nee, dat weet je ook waarom het verstandiger is om B2B te werken. Hoe verder je gaat met keuze maken hoe kleiner je potentiële markt wordt. Maar weet je wat het mooie is? Je wordt onwijs herkenbaar voor de markt die overblijft. En die markt vraagt veel sneller een afspraak of een demo aan. Waardoor jij een echte Sales Qualified lead hebt met een hogere scoringskans.
Veel ondernemers hebben niet de moed om te kiezen. Ze zijn bang om potentiële klanten af te schrikken. Het gevolg? Je wordt een grijze muis die kopers links laten liggen. Durf kleur te bekennen Juist door jezelf duidelijk en helder neer te zetten krijg je kleur en trek je (ideale) klanten aan. Durf dus kleur te bekennen en geniet van de kunst van het weglaten.
Met je bedrijf groeien lukt alleen als je helder voor ogen hebt welk doel je wilt halen, met welke producten en hoeveel klanten je hiervoor nodig hebt. En vooral waarom een klant voor jou zou moeten kiezen. Wil je hier meer over weten?
Dinsdag 13 april om 9 uur geef ik (online) de masterclass: de 5 stappen voor omzetgroei. https://www.2605marketing.nl/masterclasses
コメント