Hoe gebruik ik de Contentkalender? 

 

Bij contentmarketing staat de relatie met je doepgroep centraal. Welke waardevolle informatie kun je met de klanten delen met als doel om op de radar van de klant te blijven. Door de aandacht te leggen op  de relatie bouw je slim aan een netwerk van personen die in jouw doelgroep vallen. Met goede content heb je veel mogelijkheden om relaties op te bouwen en te onderhouden. Denk aan nieuwsbrieven, je website, sociale media en blogs.

Het bedenken van goede content kan lastig zijn en het uitwerken is vaak een nog grotere uitdaging. Daarom: Plan your work, than work your plan.

 

Ik laat je graag zien hoe je in een paar simpele stappen deze uitdaging slim aanpakt. Het doel is om jouw relaties zo vaak en effectief mogelijk te bereiken met minimale inspanning. Je wilt immers dat de klant aan jou denkt.

STAP 1 - Contentkalender 2019

Vraag hier de Contentkalender 2019 aan.

 

Deze contentkalender is een belangrijk hulpmiddel om content onderwerpen te bedenken, te verzamelen, uit te werken en te plannen.

STAP 2 - Blok een dagdeel in je agenda

 

Plan een moment, het liefst een dagdeel, in om de content planner te vullen. Werk je met een groter team plan dan een gezamenlijke afspraak in.

Dit bedoel ik echt heel concreet. Je moet er echt even de tijd voor nemen. Zodat je daarna veel meer tijd over houdt voor je echte werk.

STAP 3 - Doelgroep

Wie is jouw doelgroep? Bedenk zoveel mogelijk behoeftes die jouw doelgroep kan hebben in relatie tot jouw product. Schrijf deze op.

STAP 4 - Invullen

 

Open de contentkalender in Excel.

De contentkalender heeft verschillende tabbladen.

Open Tabblad 1 – Brainstorm.

Dit is het overzicht waarop je al je ideeen voor berichten noteert.

Ideeën voor blogs noteer je in de eerste kolom. Verder kun je relevante data noteren en is er voldoende ruimte om de inhoud van berichten op te nemen.

Denk ook na over de beelden die je wilt gaan gebruiken. Zet deze beelden in een aparte map en verwijs hiernaar. In de overige kolommen bepaal je hoe je de content gaat inzetten, via welk kanaal en in welke vorm. Sommige onderwerpen lenen zich voor een gratis aanbod op jouw site in de vorm van een download terwijl andere onderwerpen geschikt zijn voor een tekst-blog of video-blog op jouw site of geschikt zijn voor een klein bericht op social media.

STAP 5 - Logisch nadenken

In de planner staan een aantal ‘mogelijkheden’ om systematisch na te denken over verschillende vormen van content. Er zijn er heel veel te bedenken. Gebruik de mogelijkheden om mogelijke onderwerpen te bedenken en noteer al jouw ideeën. Denk bijvoorbeeld aan:
 

  • Zijn er relevante events op jouw vakgebied waar jij jouw doelgroep een plezier mee doet wanneer je erop wijst. Eigen events die gepland staan noteer je hier natuurlijk ook! 

  • Noteer feestdagen of bijzondere dagen die zich lenen voor een leuke boodschap. Google maar eens op bijzondere feestdagen of kijk op www.issuekalender.nl

  • Welke verhalen van enthousiaste klanten heb jij die je wilt delen.

  • Actuele onderwerpen. Deze vul je door het jaar heen met actuele nieuwsitems.

  • Relevante onderwerpen die aansluiten op behoefte doelgroep of het waard zijn om te. In stap 3 heb je nagedacht over behoeftes van jouw doelgroep. Kijk welke zaken zich kunnen lenen als onderwerp.

 

Extra inhakers: Er zijn nog meer mogelijkheden om content te maken. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Berichten met humor en inhakers.

  • Het stellen van vragen.

  • Persoonlijk zijn en dit tonen.

  • Het gebruiken van een vaste rubriek.

  • Berichten die inspireren.

  • Het delen van Tips en Tricks.

  • Het betrekken van fans.

  • Introductie van nieuwe producten en diensten.

  • Het gebruik en delen van leuke relevante content van anderen.

STAP 6 - Stel prioriteiten

 

Bekijk de opgehaalde ideeën en bepaal welke het meest aanspreken. Prioriteer de meeste aansprekende onderwerpen.

 

Met deze onderwerpen ga je aan de komende 3 maanden aan de slag.

STAP 7 - Vul de kalender in

 

Vul nu de kalender in op het tweede tabblad. Zo heb je snel inzicht in wanneer je wat gaat versturen.

 

Hierdoor ga je niet langer dubbele dingen versturen of helemaal niet versturen. Je hebt dan duidelijk in beeld wanneer je wat gaat inzetten.

STAP 8 - Content (laten) schrijven

 

Plan tijd in om content te gaan schrijven. Met een 3-4 uur per maand kom je vaak al een heel eind. Ga alleen schrijven als je het leuk vindt en daar redelijk goed in bent. Geef anders iemand een duidelijke instructie en besteed het uit.

 

De Contentkalender is een heel handig hulpmiddel om de uitvoering uit te besteden.

STAP 9 - Top of mind

 

Maak van de Contentkalender een 'levend document'. Neem het mee in de teambespreking zodat het wekelijks kort voorbij komt. Dan blijft content bij iedereen top of mind. Maar nog veel belangrijker jij blijft bij je klant op de radar!