Zoeken
  • Nathalie Krom SMP

Jouw doel voor 2020 halen in 4 heldere stappen

Bijgewerkt: feb 7

Jouw doel voor 2020 behalen in 4 heldere stappen

Heb jij jouw doel voor dit jaar al bepaald? Ja? Top! Nog niet? Geen probleem, dat kan nog steeds. Maar doe het wel. Want als je geen scherp doel voor ogen hebt, dan ga je hem ook niet halen. Zelfs wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het stellen van doelen leidt tot betere resultaten. Wanneer je jezelf een doel stelt, zo blijkt uit onderzoek, ga je meer je best doen om dat doel te bereiken.


Doelen zorgen dus voor motivatie. Ze geven je richting en focus en houden je bij de les. Een doelstelling geeft je een centraal punt om je op te richten. Wist je dat ondernemers met een hele lijst met doelen veel minder bereiken dan ondernemers met maar één richtpunt? Met één helder gesteld doel verspil je minder energie aan zaken die er minder toe doen, die jou niet helpen dat doel te behalen.


Daarom is het zo fijn om te werken in stappen. Dat hoeven er geen 100 te zijn. Gewoon heel simpel 4 stappen.


Dat brengt ons bij stap #1: Bepaal je omzetdoel, je droomdoel.

Deze stip hebben veel ondernemers wel helder voor ogen. Het is immers de basis van je jaarplan. Met deze stip op de horizon weet jij welke richting je op moet. Breng voor je bedrijf ook de weg ernaartoe in kaart. Dus bepaal per product of categorie welke omzetdoelen hieraan hangen.


Vervolgens ga je naar stap #2: Verfijn je doel. Een verfijning van je einddoel waarin je de diverse stappen die je moet zetten duidelijk hebt gedefinieerd. Je verfijning geeft je visie op hoe jij je einddoel bereikt.

Je brengt in kaart hoeveel producten je op jaarbasis moet verkopen. Hoeveel nieuwe klanten en hoeveel bestaande klanten hiervoor nodig zijn. Zet ook eens goed op een rij hoeveel kopjes koffie je hiervoor moet drinken met potentiële klanten en hoeveel offertes je moet maken. Dit geeft al heel veel richting in wat jou voor 2020 te doen staat.


Deze weg bewandel je in diverse etappes en die definieer je in stap #3: Je korte termijn doel of maanddoelen. Met het halen van tussendoelen zie je dat je op de goede weg zit. Dit geeft een positieve boost waaruit jij weer energie haalt voor je volgende stap.


Als je op vakantie gaat, heb je ook niet in 1 keer 1.000 kilometer afgelegd, maar start je reis bij de eerste kilometer die je op weg gaat. Zo is het ook met het behalen van je omzetdoelen. Ga niet gelijk voor het grote einddoel. Het einddoel geeft richting, je tussendoelen geven sturing.

Breng je einddoel terug naar maanddoelen. Daardoor worden ze overzichtelijk en behapbaar. Stel dat je weet dat je om je jaardoel te halen wel 100 offertes uit moet brengen. Dan zijn dit ongeveer 8 offertes per maand. Dat maakt het al veel overzichtelijker, toch?


Ten slotte is er nog je ‘Nu’-doel. Dit is stap #4. Je ‘Nu’-doel geeft je dagelijkse structuur en bestaat vooral uit werkwoorden, zoals nabellen, calculeren en offreren. Je moet tenslotte in actie komen om je doelen te bereiken!


Ik help je graag bij het scherp stellen van jouw doelen. Bijvoorbeeld tijdens de praktijkgerichte masterclass ‘Marketingplan in 1 dag’. Benieuwd naar wat heldere doelen stellen voor jouw bedrijf gaat betekenen? Neem gerust contact op voor een gratis eerste gesprek, via nathalie@2605marketing.nl of 00 31 (0)6 2954 6924.

0 keer bekeken