Zoeken
  • Nathalie Krom SMP

Wat levert het meeste resultaat op: SEO of SEA?

Als ondernemer wordt het steeds belangrijker om je te verdiepen in de online wereld. Bij veel consumenten begint het zoekproces in Google, een mooie positie in de zoekresultaten is dus van essentieel belang. Maar op welke manier kun je die het beste bereiken, met SEO of SEA?


Welke werkzaamheden moet je uitvoeren voor succesvolle SEO?

Laten we beginnen met het toelichten van beide termen. SEO staat voor Search Engine Optimalization, je gaat je website dus optimaliseren voor Google. Vaak denken mensen bij SEO gelijk aan het schrijven van veel teksten, maar het omvat veel meer. Je website moet technisch goed in elkaar zitten zodat Google hem eenvoudig kan uitlezen, daarnaast moet je ook actief zijn op verschillende social media kanalen en is het verstandig om aan de slag te gaan met linkbuilding. Als laatste is het wenselijk dat je regelmatig relevante content publiceert. Bij het creëren van content moeten de relevante zoektermen regelmatig terugkomen maar moet je ook rekening houden met de lezer. Hierdoor zullen de teksten beter vindbaar zijn in Google. SEO is dus veel omvattend en kost veel tijd, maar zorgt voor mooie resultaten op de lange termijn.


Je website wordt nog steeds het meeste gevonden via zoekmachines.

Wat zijn de voordelen van SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising en is daarentegen gericht op de korte termijn. Wanneer je hebt onderzocht op welke zoektermen er gezocht wordt en welke zoektermen relevant zijn, dan kunnen deze zoekwoorden gebruikt worden als de basis voor SEA campagnes. Het is belangrijk om een goede zoekwoordanalyse uit te voeren, hierdoor weet je zeker dat je met succesvolle termen aan de slag gaat en zullen je advertenties meer opleveren. Wanneer SEA campagnes niet zorgvuldig zijn opgebouwd en er veel gebruik is gemaakt van algemene zoektermen, dan kunnen de campagnes veel geld gaan kosten zonder dat je resultaten ziet. Het voordeel van SEA is dat je het doelgericht kan inzetten, hierbij kun je denken aan de sale -en vakantieperiodes.


Analyseren en optimaliseren

Of je nu SEA campagnes gebruikt voor je online vindbaarheid of SEO, analyseren en optimaliseren behoren tot je kerntaken. Het is belangrijk om de resultaten van je werkzaamheden bij te houden. Hierdoor weet je beter waar je je energie, tijd en geld in moet steken. Je kunt doelgerichter te werk gaan en de resultaten zullen verbeteren.


Het advies: Starten met SEA of SEO?

Het wordt vaak geadviseerd om zowel met SEO als SEA te starten wanneer je je zoekresultaten wilt verbeteren. Zoals je misschien wel hebt begrepen gaat er veel tijd zitten in mooie zoekresultaten door middel van SEO. Om ondertussen toch goed vindbaar te zijn in Google, is het verstandig om parallel aan je SEO werkzaamheden te starten met SEA campagnes. Op deze manier ben je gelijk vanaf dag één goed vindbaar maar bouw je ook aan mooie zoekposities voor op de lange termijn.


Deze blog is geschreven door Irene van Cappellen van Marketingmadame.nl*.

*www.marketingmadame.nl


#blogruil #zoekmachinemarketing

24 keer bekeken