top of page
Zoeken
Foto van schrijverNathalie Krom SMP

Waarom zelfs jij moet acquireren

Liep je business de afgelopen jaren gesmeerd, maar heb je de laatste tijd het gevoel dat je groei wat stagneert? Dan is het waarschijnlijk hoog tijd om te gaan werken aan je acquisitietraject.

Ik spreek dagelijks veel ondernemers. Wanneer ik wijs op het belang van acquisitie valt me op dat ik vaak te horen krijg: ‘Ik zou wel willen, maar ik heb daar geen tijd voor’ of ‘ik hoef niet te acquireren want ik krijg genoeg opdrachten binnen via mijn netwerk en mijn website.’


Liever naar tandarts dan cold call plegen

Op zich hele begrijpelijk antwoorden. In de waan van de dag ben je druk met je huidige klanten. Maar er is nóg een reden: menig ondernemer gaat nog liever naar de tandarts dan een ‘cold call’ te plegen, daarbij wordt het belang van een gedegen acquisitieplan vaak genegeerd.

Toch laat ik mijn opdrachtgevers daar niet mee wegkomen. Mijn doel is pas bereikt zodra jij als ondernemer met jouw bedrijf jóuw omzetdoelstellingen hebt gehaald. En misschien gaat dat nu nog uitstekend via de manieren en kanalen die je al kent. Maar hoe is dat straks als al het


‘laaghangend fruit’ is geplukt? Dan zal je toch echt moeten gaan acquireren. Een andere weg moeten bewandelen om je gestelde omzetdoelen te behalen. En dat is nu exact waar ik jou bij kan helpen.


‘Leads nabellen… moet dat echt?’

Zo realiseerde een van mijn opdrachtgevers zich halverwege het jaar dat zij, als het zo doorging, haar omzettarget van € 700.000 niet ging halen. Na gesprekken bleek dat de aanvoer van het aantal leads niet zozeer was gestagneerd, maar dat er wel meer moeite moest worden gedaan in het traject van lead naar sale. Deze onderneemster belde haar leads nooit na. ‘Als ze echt willen, komen ze wel hoor’, was haar motto.

Maar zo werkt het natuurlijk niet. Na een vraag van een klant begint het ‘lead nurturing’-proces pas. Je bouwt een band op met je potentiële klant, informeert naar zijn business waardoor je uiteindelijk terecht komt op het probleem van je potentiële klant. Pas dan presenteer je jouw oplossing in de vorm van jouw product of dienst.

Zodra dit traject duidelijk was voor mijn opdrachtgever, zal het je niet verbazen dat zij haar omzetdoel ruimschoots heeft gehaald. Voor dit jaar durfde zij haar doelstelling zelfs met 20% te verhogen.


Ben je benieuwd hoe ik jóu kan helpen met de groei van je bedrijf? Hoe we samen jouw doelstellingen kunnen halen dit jaar? Laat het me weten via nathalie@2605marketing.nl of +31 (0)6 2954 6924 en we zitten binnenkort vrijblijvend samen met een kop koffie.


27 weergaven0 opmerkingen

Comentarios


bottom of page