Plannen maken: als serieuze ondernemer weet je als geen ander hoe belangrijk dat is. Zonder plannen geen doel. Zonder plannen geen verandering. Zonder plannen geen groei. En zo kan ik nog wel even doorgaan. De meeste ondernemers maken dan ook trouw ieder jaar plannen. Ze weten precies hoeveel omzet ze willen draaien. Toch vergeten ze daarbij vaak één heel belangrijk ding.
Regeren is vooruitzien. De meeste ondernemers hebben dan ook duidelijk voor ogen hoeveel omzet ze per jaar willen draaien. Maar wat betekent die geplande omzet eigenlijk voor het aantal leads dat er moet worden gegenereerd? En hoe zet je je marketing hier effectief voor in? Dat is iets waar veel ondernemers niet voldoende bij stilstaan.
Niet achter de feiten aan rennen
Herken je dit? Meestal bedenk je wel hoeveel omzet je per jaar wil draaien, maar vervolgens realiseer je je niet voldoende hoeveel producten je daarvoor iedere maand moet verkopen. Het punt is dat veel ondernemers vergeten een duidelijke koppeling te maken met sales. Terwijl dat juist zo belangrijk is. Want als je dit niet goed plant, dan overkómen de dingen je. Dan ben je niet consistent bezig met het runnen van je bedrijf, maar ren je eerder achter de feiten aan. Dan haal je je omzet toevallig wél of toevallig níet.
Kleiner = overzichtelijker
Een voorbeeld. Stel dat je 1 miljoen omzet per jaar wilt realiseren, en je product kost 10.000 euro, dan betekent dat dus dat je in een jaar 100 producten moet wegzetten. Dat lijkt misschien een enorme berg, maar als je dit terugrekent naar 10 maanden, dan komt het neer op maar 10 producten per maand. Door het kleiner te maken, wordt het overzichtelijker en kun je er veel beter op sturen.
Koppeling met sales
En pas als je weet hoe je omzet is onderverdeeld, kun je zorgen dat sales die target ook op de juiste manier gaat halen. Doe je dat niet, dan loop je het risico dat je medewerkers met de verkeerde dingen bezig gaan. Bijvoorbeeld door zich in eerste instantie te richten op klanten waar die omzet makkelijk te realiseren is. Dat wil echter niet per definitie zeggen dat dit voor jouw onderneming ook de beste klanten zijn. Het is de vraag of die omzet dan wel bij jouw bedrijfsfilosofie past.
Op het moment dat jij je omzet echter wél goed plant en inzichtelijk maakt, dan weet je ook precies waar je je marketing-euro's op moet inzetten. Is dat bijvoorbeeld op nieuwe klanten of is dat op meer omzet bij bestaande klanten? Dit heeft namelijk consequenties voor je budgetverdeling en inspanningen...
Wees eens eerlijk: hoe doe jij dit eigenlijk binnen jouw bedrijf?
Comments