Zoeken
  • Nathalie Krom SMP

Marketing uitbesteden?


Er komt een punt in de lifecycle van een gezonde onderneming dat je je als ondernemer realiseert dat je bedrijf meer dan mooi gegroeid is. En je hebt er je handenvol aan. Lees: je klanten, je medewerkers, leveranciers etc. Er liggen leuke, nieuwe ideeën op de plank te wachten voor (potentiële) klanten en je realiseert je dat je veel profijt kunt hebben van een marketing professional. Een expert om mee te sparren, evalueren en plannen in gang te zetten.


In willekeurige volgorde hebben social media, pay per click, relaties en beurzen hun grenzen wel bereikt. Je moet continue op zoek naar klanten. Stel je eens voor dat je niet meer achter klanten aan hoeft te jagen. Dat ze zelf contact met jou zoeken. Omdat je een band met ze hebt opgebouwd via Social media of emailmarketing. Je organisatie heeft behoefte aan structuur en een echte professional om je marketing inspanningen blijvend om te zetten in leads en omzet.


Nu ligt hier juist vaak het probleem. Jij als ondernemer snapt de urgentie van goede marketing maar je kunt niet gelijk een heel marketingteam van grafisch vormgever, strateeg, webdesigner tot digital expert betalen. Het huren van één medewerker geeft jou niet wat je nodig hebt en er is niemand die alles kan.


Ik geef je een rekenvoorbeeld:


Grafisch vormgever    € 51.360,-

Marketing manager    € 84.240,-

Webdesigner             € 65.520,-

Digital expert           € 67.850,-

TOTAAL                          € 268.970,-



AU! En daarbovenop komen ook nog eens de kosten van de verkeerde persoon inhuren, arbeidsvoorwaarden, HR kosten, media uitgaven etc etc. Een veel te pittig bedrag voor een snel groeiend bedrijf.


Helaas is dan vaak het resultaat dat je als ondernemer geen keuze maakt en verder gaat met middelmatige marketing en uiteindelijk verlies je alleen maar. In omzet, klanten (want de propositie is toch net niet scherp genoeg), ontevreden medewerkers etc.


Wat nu?

Bijna iedere ondernemer bekijkt de mogelijkheden om verschillende rollen uit te besteden. Je kunt als ondernemer nou eenmaal niet perfect zijn in iedere discipline. En dat is helemaal ok. Voordat je behoefte hebt aan een fulltime CFO, vertrouw je eerst op een externe boekhouder en daarna op een financieel medewerker tot interim CFO. Voordat je behoefte hebt aan een juridisch adviseur maak je gebruik van een advocaat.


Eigenlijk moet je marketing binnen je bedrijf op dezelfde manier benaderen, echter zien veel bedrijfseigenaren dit vaak pas te laat, of erger nog… nooit. Zolang je nog niet toe bent aan een eigen marketeer vertrouw dan op een externe marketeer die jouw bedrijf snapt en snel kan schakelen. Een goede marketing side kick brengt structuur en consistentie in jouw acquisitie proces. En geeft jou, of je medewerker, de tools in handen om de juiste marketing toe te gaan passen die nog meer consistente groei geeft.


Ik snap dat je denkt dat jij marketing wél zelf heel goed kan. Maar ik nodig je uit om hier in de laatste weken van 2018 nog eens goed naar te kijken. Wat heeft er in 2018 goed voor je bedrijf gewerkt en wat kan je in 2019 nóg beter doen? Hoe kan marketing nog beter bijdragen aan de bedrijfsgroei?


Zou je mij willen laten weten hoe jij marketing in 2019 aanpakt in jouw bedrijf? Doe je de marketing zelf, ga je mensen aantrekken of zie je in dat je marketing beter uit kan besteden? Wil je dit inzicht hieronder met me delen?

26 keer bekeken