Zoeken
  • Nathalie Krom SMP

Je omzet realiseren?

Jemig! In mijn hele bestaan als ondernemer heb ik nog niet zulke uitdagende tijden meegemaakt als nu. #COVID19 is overal om ons heen en legt hele bedrijfstakken lam of overstelpt andere bedrijfstakken met vraag. Ik had helemaal een blog klaar staan over hoe je omzetgroei kunt realiseren... Nou die durf ik nu met de beste wil van de wereld niet te posten. Vandaag een rondje met klanten gebeld. De een negatief en de ander is mild gestemd en zit deze tijd wel uit....


Je zit deze tijd wel uit? Ik ben van mening dat je juist nu in de actiemodus moet blijven. De regie moet pakken en kijken naar welke kansen er wel zijn. Want die zijn er ook. Je moet alleen je product/dienst even van alle kanten bekijken met de ogen van je klant. Waar ben jij dan nu hard nodig?


Ik weet dat de wereld op dit moment in totale verwarring en angst is. Ik ben zelf ook niet van steen. Ook ik heb deze week mezelf flink moeten toespreken om niet weg te kruipen en in een hoekje te wachten tot alles over is. Wat ik wel weet is dat we er na 6 april nog niet zijn. Dat er wellicht ook nog een lange weg tot 1 juni te gaan is en daarna.

Met dezelfde inspanning in tijd en geld verandert er niet zoveel

Om je bedrijf in deze tijd voort te laten bestaan, moet je er alles aan doen om omzet te behouden. Klinkt logisch toch? Maar dit gaat niet vanzelf, helemaal niet nu! Je zult moeten investeren in de relatie met je klant, personeel, marketing en sales. En zelfs iets meer dan je gewend was, want met dezelfde inspanning in tijd en geld verandert er niet zoveel. Je zult heel goed moeten weten wat er bij je klant speelt en hoe jouw product of dienst hier waarde aan toevoegt. Welke oplossing jij biedt!


Excuses bestonden er al, maar door Corona sneller ingezet

Excuses en problemen worden op dit moment overal uitvergroot. Een klant van mij verkoopt opleidingen. Ondanks het feit dat hij razendsnel heeft kunnen schakelen en zijn lessen in klaslokalen heeft kunnen verplaatsen naar online toepassingen heeft hij direct te maken met (veel) opzeggingen. Want "ja, het is wel veel geld..." En ik denk dan: Dat wist je ook toen je de opleiding boekte. Deze mensen zoeken nu een excuus om het vooral niet te doen en zetten Corona daar voor in. "Onzeker of ik straks wel een baan kan vinden met deze opleiding", dat was je ook al toen je de opleiding boekte. Alleen Corona heeft je een excuus gegeven om hier nu onderuit te komen. We zijn nu samen aan het kijken wat er wel kan en welke klanten we juist nu wel heel goed kunnen bedienen met bijvoorbeeld bijscholing. Het vraagt even creatief kijken naar de gestelde doelen voor dit jaar. Verschuiven van omzet en klaar zijn voor 6 april of 1 juni. Het is heel menselijk om excuses te zoeken om juist nu vooral iets niet te doen. Maar de kracht zit in juist nu door te pakken en wel te doen wat je altijd al had willen doen.


Klanten hebben je juist nu nodig

Lever je nu online oplossingen om thuis te kunnen werken dan is zichtbaarheid en tonen wat je kunt bieden juist nu van levensbelang. Maar om dit goed in de markt te zetten heb je wel een plan nodig. Een fundament om door te schakelen zodat de juiste klanten jouw weten te vinden.

Ben je marketeer met als specialisme bedrijven in de hospitality branche? Veel van deze klanten hebben jou juist nu nodig. Om straks volle bak door te kunnen starten en de schade een beetje te beperken.


In tijden van crisis moet je niet wegduiken maar jezelf laten zien

Ja,ja... hoor ik je nu denken. Jij praat lekker voor je eigen tent... Maar nee. Nu de wereld even compleet tot stilstand is gekomen zie je dat veel bedrijven hun (online) marketing activiteiten stopzetten. Op marketing en communicatie valt namelijk snel geld te besparen. Dat is de korte termijn. Voor de lange termijn is het juist nu van belang om te laten zien wat jij voor de klant kan betekenen. Een briljant voorbeeld hiervan zag ik van een kapster. Zij is nu verplicht gesloten. Kan dus even helemaal niets. Maar wat ze wel doet? Ze laat zien hoe je bij je kind een pony goed kan knippen! Hoe briljant? Heeft ze hiermee nu omzet? Nee, maar ik durf te wedden dat zij er straks gewoon nieuwe klanten bij heeft. Waarom? Omdat ze' bad hairdays' heeft helpen voorkomen! De eerste reactie die ik daarop hoor: Ja, daag. Dat ga ik niet doen. Dan heb ik straks geen klanten meer. En daar ben ik het dus niet mee eens. Die pony zit ondanks haar geweldige instructie straks echt niet zo goed als dat je bij haar bent geweest. je bent alleen wel in vervelende tijd door haar uit de brand geholpen omdat ze je heeft laten zien hoe het wel kan.


Ga daarom even terug naar de tekentafel. Leg het fundament voor je bedrijf, juist nu. Kijk naar wat jouw product/dienst doet voor je klant. Juist in deze tijd! Je zult je aanpak iets moeten wijzigen. Van bijvoorbeeld offline naar online. Van fysiek kunnen verkopen in een showroom naar afleveren met gepaste afstand aan huis. Waar een wil is, is ook een weg. Anders dan je gewend bent, maar recht je schouders en kruip niet weg.


Heb ik je kunnen inspireren? Wil je sparren over hoe jij door deze crisistijd heen kan komen? Neem contact op voor een (gratis) eerste gesprek via nathalie@2605marketing.nl of 06 2954 6924.

0 keer bekeken