Zoeken
  • Nathalie Krom SMP

Hoe maak je een Contentplanning voor 2019?

Herken jij bovenstaande vraag? Of denk jij ook wel eens ‘ik weet niet wat ik moet posten’? Vergeet je soms iets op de juiste tijd online te zetten of komen er zo veel dingen tussendoor dat je het overzicht af en toe helemaal kwijt bent? Een handig hulpmiddel om overzicht van jouw online content voor aankomend jaar te krijgen, is de contentkalender 2019 of ook wel je 'uitzendschema' .

Als bedrijf ben je vaak op één of meerdere social media actief, heb je wellicht een nieuwsbrief en daarnaast moet je de website ook nog regelmatig van nieuwe content voorzien. Met een content kalender weet je precies wat en wanneer je iets online moet plaatsen en ook op welke kanalen die content geplaatst moet worden. Dit maakt het een handig hulpmiddel om je on- en offline kanalen aan elkaar te verbinden. Zo zorg je er ook voor dat content elkaar kan versterken.

Hoe je jouw perfecte contentkalender 2019 maakt? Dat leg ik je graag uit!


Met behulp van de gratis content kalender 2019 zie in één oogopslag welke content je gaat plaatsen op welk moment en voor welk doelgroep!


Download hier de gratis content kalender


Maak het concreet en start gelijk de eerste week van januari met je nieuwe structuur.


Voorafgaand aan het maken van je contentkalender 2019

Ik ga ervan uit dat je al bekend bent met contentmarketing. Je weet op welke social media kanalen je je doelgroep kunt bereiken en welke je in gaat zetten. Je weet dus al waarom je content gaat plaatsen, voor wie je het gaat plaatsen en waar je dat gaat plaatsen.


Dit blog richt zich het daadwerkelijk vullen en gebruiken van de contentkalender 2019. Zo kun je het maximale uit je online content halen en breng je hier structuur in aan. Je kunt taken verdelen en vooruit gaan plannen. Kortom, je krijgt een goed overzicht van jouw online content.


Wat is een contentkalender?

Een contentkalender is een overzichtsdocument waarin je alle momenten zet wanneer jij content wilt gaan uitsturen. Dus bijvoorbeeld een post op Facebook of wanneer je de nieuwsbrief uit wilt gaan sturen. Je zet hierbij over welk onderwerp de content gaat en het desbetreffende kanaal wat je in gaat zetten. De meest eenvoudige vorm is bestand in Excel. Ik heb hiervoor een voorbeeld voor je gemaakt. Het is globaal overzicht in weeknummers. Maar dit kan je uiteraard aanpassen naar maanden, dagen etc. Maak een indeling die voor jou werkt.


Contentkalender 2019 vullen met content

Het creëren van relevante content kan op verschillende manieren.


1) Content brainstorm

Wat wil je in 2019 bereiken? Welke klanten wil je aantrekken? Bepaal dit met een klein kernteam uit je organisatie. En bedenk vervolgens welke thema's hiervoor belangrijk zijn. Door verschillende disciplines bij elkaar te zetten krijg je ook verschillende invalshoeken. Het resultaat hiervan is in ieder geval de basis voor de eerste campagnes die je voor 2019 in kunt plannen.


2) Themakalenders

Verder zijn er op het internet verschillende themakalenders beschikbaar waarin speciale dagen beschreven staan. Met deze issuekalender heb je alle leuke, belangrijke & (on)zinnige momenten van 2019 op een rij. Download de gratis issuekalender.

Door dit soort themakalenders te bekijken, kun je leuke inhakers verzinnen.


3) Bedrijf gerelateerde content

Naast leuke momenten waar je op wilt inhaken, zijn bedrijf gerelateerde momenten ook belangrijk om in je contentkalender te verwerken. Hierbij kan je denken aan bijvoorbeeld:

  • Productintroducties

  • Events

  • Marketingactiviteiten

  • Jubilea

De lancering van een nieuw product is een voorbeeld van een productintroductie. Probeer dit op een leuke en creatieve manier te vertellen aan je volgers. En denk hierbij vooral aan de toepassing van je product. Wat is de toegevoegde waarde. En maak vooral geen reclame.


Bepaal wanneer je content publiceert

Goede content verdient het om in de schijnwerpers te staan. Het is belangrijk om te kijken naar wanneer je doelgroep online is. Je wilt natuurlijk dat je content zo veel mogelijk gelezen en bekeken wordt. Kijk bijvoorbeeld naar:

  • De statistieken van de kanalen die je gebruikt

  • De algemene statistieken van je kanalen op Google. Hier vindt je ook waardevolle informatie

  • De beste dagen en tijden om content te publiceren. Dit is voor iedereen verschillend. Kijk dus goed naar wat voor jouw bedrijf werkt.

Maak nu ook jouw contentkalender 2019

Met de contentkalender 2019 maak je de content overzichtelijk en je denkt goed na over de content waardoor het beter zal aansluiten op jouw doelgroep.


Nog enkele tips:

  • Houdt de actualiteiten in de gaten. Er blijft altijd content komen die je niet van tevoren vast kunt leggen in je content kalender maar waar je wel mee aan de slag wilt. Bijv. bij sneeuw: direct winterbanden onder de aandacht brengen.

  • Plan je content in. Facebook heeft zelf een tool (powereditor) waarmee je posts kunt inplannen. Dit is handig zodat je maar 1 x per week of per maand, afhankelijk van de hoeveelheid, je posts in Facebook hoeft te zetten. Voor Instagram is bijvoorbeeld Later een handige tool om tweets in te plannen. Let op: in geval van een vervelende gebeurtenis kan het respectvol zijn om de content die ingepland staat te cancellen.

  • Meten is weten dus blijf analyseren. Zo kun je sneller inspelen op uitingen die succesvol waren en inspelen op eerdere successen.



Hulp nodig bij het invullen van je contentplanner?


Ik denk graag met je mee over de invulling van jouw contentkalender 2019.

399 keer bekeken