Zoeken
  • Nathalie Krom SMP

Begin met het einde in zicht

Als groeiend bedrijf wordt je in beslag genomen door de dagelijkse drukte. Door vooral in je bedrijf te werken komt er een moment dat je groei afneemt of zelfs even stopt. Je bereikt je zgn. omzetplafond.

Hoe dan? Vorige week sprak ik een briljante onderneemster. Haar bedrijf had de afgelopen 2 jaar mooie stappen gemaakt. Alleen merkte ze nu dat het lastig was om door het (glazen) omzetplafond heen te breken. Haar vraag aan mij: "Hoe dan? Ik heb al veel bedacht, zet eigenlijk niets in actie doordat ik zo druk ben. Zie door de bomen het bos niet meer en weet ik niet waar te beginnen."


Het antwoord op deze vraag is eigenlijk kinderlijk eenvoudig: Start met het einddoel in zicht. Dus waar wil je bijvoorbeeld over 3 jaar staan? Pel dit terug naar een actieplan met als einddoel: december 2021. Waar wil je dan met je bedrijf staan? Hoeveel omzet wil je gedraaid hebben? Welke producten wil je nog wel behouden en van welke producten mag je afscheid nemen?


Werk met een plan

Door concreet je omzetdoelen te benoemen en vast te leggen heb je weer een plan. Je weet waar je naartoe wilt werken en zo kan je ook gaan afpellen wat je hiervoor moet doen. Ik haal het voorbeeld wel vaker aan: Als je op vakantie gaat is het onwijs onlogisch om je auto helemaal vol te laden, kinderen op de achterbank te installeren en er na een half uur achter te komen dat je eigenlijk helemaal niet weet waar je naartoe gaat. Je rijdt bijv. naar de Alpen met je auto vol strandspullen en badkleding. Of je rijdt naar Schiphol terwijl je helemaal geen ticket geboekt hebt. Dat is op zit zachtst gezegd een beetje raar. Dit doe je ook niet voor je bedrijf. Tenminste... dat neem ik voor het gemak maar even aan.

Je bereikt je eindbestemming het meest relaxt en het snelste als je het einddoel in zicht hebt en weet welke tussenstops je gaat maken.


Terug naar mijn klant. Door het einddoel met haar voor ogen te hebben zijn we gaan werken aan een plan. Hoeveel klanten hebben we nodig? Waar gaan we deze vinden en hoe gaan we deze verleiden om klant te worden? Hierdoor wordt haar groei door het omzetplafond geen vraag meer of het gaat gebeuren en heel stiekem zelfs ook niet wanneer. Door de stappen te volgen, te analyseren en te verbeteren weten we dat zij haar doelen voor dit jaar zeker gaat halen! Dus de volgende keer dat jij ook even niet weet hoe je nog verder kunt groeien dan weet je waar te beginnen. Het is niet ingewikkeld.


Kun je hier iets mee? Wat doe jij als je even vastloopt in je groei? Ben heel benieuwd, wil je het aan me laten weten?


Gratis Masterclass Dinsdag 2 februari geef ik de gratis Masterclass ‘De 5 basisstappen voor omzetgroei‘. In 1 uur neem ik je mee in welke stappen en in welke volgorde je deze moet zetten om je bedrijf verder te laten groeien. Ben je er bij? Ik geef hem om 09:00 uur, lekkere start van de dag. Tot dan! https://www.2605marketing.nl/masterclasses

Ik wens je een heel fijn weekend!




9 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

©2020 by 2605 Marketing.