Precies! Je verdeelt gewoon je content over je verschillende kanalen en zet deze in wanneer je content af is. Heel vaak gaat dat goed, maar meestal niet. Je behaalt niet de resultaten die je graag wilt. Herken je dit?
Of je gaat aan de slag met het maken van content en in no time heb je een hele lijst. Maar wat nu? Hoe ga ik dit nu inzetten? Dan is mijn advies: ga aan de slag met contentplanning.
Het werken met een gestructureerde contentplanning biedt heel veel voordelen:
· Je krijgt overzicht over de content die je wilt gaan delen· Het scheelt je veel werk: je kunt met een planning van te voren al teksten maken en inplannen bij je social media kanalen· Je voorkomt stress op het laatste moment: ‘Oh help wat moet ik nu weer plaatsen?’· Je zorgt voor een continue stroom aan berichten · Je werkt efficiënter en houdt hierdoor meer tijd over
Binnen 5 (kleine) stappen ben je al een heel eind:
STAP 1: Sorteer je content Je hebt al heel veel content om over je product of dienst te vertellen. Begin met het uitwerken van de middelen die je graag wilt gebruikten. Denk aan blogposts, video,Mail me dan vi nieuwsbrieven of social media. Maak daarna een overzicht van de middelen die je gaat inzetten.
STAP 2: Kies je kanalen Wanneer je helder hebt welke content je allemaal hebt of wilt gaan maken, kun je nadenken over hoe je dit wil wegzetten. Kies je voor je eigen-mediakanalen of zet je betaalde media in? Wat zet je in: wordt dit Instagram, Facebook of ga je aan de slag met het creëren van een heel content platform waarop alles terug te vinden is? Zoals Allerhande, hierop vindt je niet alleen heerlijke recepten maar ook video’, tips en hulp van experts via een chatbox. Of wat denk je van Coolblue? Dit is het schoolvoorbeeld van het inzetten van eigen video’s op Youtube waarmee ze laten zien expert te zijn op de betreffende productcategorie.
STAP 3: Formuleer doelen Bepaal wat je wilt bereiken. Waar moet je content aan voldoen?
Wil je meer omzet generen? Dit realiseer je door meer klanten aan te trekken of je bestaande klanten meer te laten besteden. Goede content die de zichtbaarheid en naamsbekendheid van je bedrijf of product vergoot helpen daarbij. Een mooi voorbeeld hiervan is Veronique Prins van Je zaak voor elkaar. Via haar website heb je toegang tot allerlei vormen van content zoals video, blogs en nieuwsbrieven. En deelt zij graag haar kennis over hoe je met je bedrijf kunt groeien.
Een doel kan ook zijn om juist te besparen. Doordat je met je content meer bekendheid krijgt hoef je minder te adverteren. Of door bijvoorbeeld alle vragen van klanten goed te beantwoorden in je content kun je besparen op je klantenservice. Een goed voorbeeld hiervan is Eneco met Toon. Veel vragen met betrekking tot Toon zijn op te lossen door middel van hulp video’s.
Denk vooraf dan ook goed over je doelen na en verwerk dit in je contentplanning.
STAP 4: Contentplanner Zoek een geschikt format waar je je content overzichtelijk in kan gieten. Denk bijvoorbeeld aan een Excel- of een Googledocument waar al je collega’s gemakkelijk je contentplanning kunnen bekijken. Om het je nog gemakkelijker te maken, heb ik een basic contentplanner voor je gemaakt in Excel, die je kunt aanvragen via deze link.
STAP 5 Aan de slag!
Wanneer je alle stappen doorloopt, heb je een goed zicht op de planning van wat je de komende tijd aan content gaat inzetten en zit je nooit zonder ideeën. Plan elke eerste maandag een contentoverleg in met de collega’s van wie je input nodig hebt?. In dit overleg bespreek je wat er voor de komende week op de planning staat, wat hiervoor nog nodig is en welke doelen je wilt halen. Daarnaast evalueer je campagnes die nu lopen en waar je nog aan wilt bijsturen. En is het ook een goed moment om campagnes te evalueren.
Wil je meer tips ontvangen? Ontvang ze gratis stuur je naam en mailadres naar nathalie@2605marketing.nl en ik voeg je toe aan mijn maillijst!
Comments