Zoeken
  • Nathalie Krom SMP

Wat is een lead? En waarom is dit belangrijk?

Prospect, MQL en SQL - Wat is het verschil? Regelmatig spreek ik klanten die graag met grote stappen van een koude lead naar warme klant komen. Maar hoe graag we dat ook willen, de praktijk blijkt vaak wat weerbarstiger te zijn. Men wil jou en je bedrijf eerst graag leren kennen bij voorbeeld.


Daarom brengen we leads onder in 3 categorieën : Prospect, Marketing Qualified Lead (MQL) en Sales Qualified Lead. Door middel van lead scoring bepaal je in welke fase van het aankoopproces een lead zich bevindt. Houdt hierbij de volgende fases in de gaten:

  1. Oriëntatie - In deze fase is een lead zich bewust van een probleem en is zich aan het oriënteren op mogelijke oplossingen.

  2. Overweging - In deze fase is de lead alle mogelijke oplossingen voor zijn probleem aan het analyseren oftewel overwegen.

  3. Besluit - In deze fase vergelijkt de lead verschillende partijen die kunnen helpen zijn probleem op te lossen en maakt vervolgens een keuze.


Prospect

Een prospect is in feite de eerste stap. Het is iemand die mogelijk interesse heeft in jouw producten of diensten. Het is nog een koude lead, vaak is er namelijk nog geen contact geweest. Zodra deze persoon interesse toont in jouw bedrijf verandert deze persoon in een lead. Maar wat voor een lead?


MQL - Marketing Qualified Lead Een lead die tot stand is gekomen door marketing. Men heeft behoefte aan een oplossing voor zijn/haar probleem maar weet nog niet door wie en hoe. Een MQL is bijvoorbeeld iemand die je e-book heeft gedownload, die je website meerdere keren heeft bezocht, die je blogs leest of die informatie van je website heeft gedownload.


Een MQL is wel op de hoogte van zijn probleem maar nog niet bereidt om over te gaan tot koop. Hij of zij moet jou en je bedrijf eerst nog wat beter leren kennen. Reviews op de productpagina helpen hier bij. Het toevoegen van een video draagt ook bij aan de know like en trust factor.


SQL - Sales Qualified Lead

De Sales Qualified Lead bevindt zich in de besluitfase. Men heeft interesse in een product/dienst van jouw bedrijf en is op zoek naar meer informatie, zoals de prijs, levertijd en voorwaarden. De vragen die deze lead heeft worden steeds specifieker. En men wil graag nader kennismaken om de mogelijkheden van jouw product/dienst te bespreken. Dit is dan ook hét moment om persoonlijk contact te leggen en een gesprek aan te gaan.


Een SQL weet dat jij de mogelijke oplossing hebt voor zijn/haar probleem en is bereidt om hierover met jou in gesprek te gaan.


Wil jij hier mee aan de slag? Tijdens "Help mijn klant kopen" maken we inzichtelijk wat je allemaal kunt doen om van een Prospect een SQL en uiteindelijk een klant te maken.