Zoeken
  • Nathalie Krom SMP

5 adviezen die je bedrijf nóg succesvoller maken

Bijgewerkt: 2 jan 2019



Als ondernemer wil je ook in 2019 blijven groeien met je bedrijf. Hier zijn verschillende mogelijkheden voor. Hieronder een aantal hele eenvoudige adviezen.


1. DENK VOORUIT MAAR KIJK OOK TERUG

Denk vooruit en kijk ook af en toe terug

Als ondernemers heb je vaak de neiging om na een project of besluit snel weer door te gaan. Maar zonder een goede evaluatie kan het zijn dat je onbewust de volgende keer een zelfde fout maakt. Maak je evaluatie daarom ook open en eerlijk. Kijk bijvoorbeeld met met elkaar welke acties en campagnes er in 2018 goed liepen en welke e in 2019 wilt herhalen. Maar kijk ook naar de campagnes en producten die wat minder liepen. Welke besluiten neem je daarover voor 2019? Dat kost tijd, maar je wordt er wel beter van.


2. WEET WIE JE DOELGROEP IS

Je hebt het vast al vaker gehoord. Om je klanten te kunnen bereiken moet je weten wie je ideale klant is. Wat doe ie, maar zit ie? Waar ligt deze klant 's nachts wakker van en hoe kan jij hem helpen? Welke oplossing biedt jouw bedrijf daarvoor. Heb je dat helder dan volgt succes (bijna) automatisch.


3. VERZAMEL DE JUISTE MENSEN OM JE HEEN

Je kunt ook als ondernemer nu eenmaal niet overal verstand van hebben. Denk bijvoorbeeld aan het voorstel voor een mooie jaarcampagne in een landelijk vaktijdschrift. Hier zijn vaak flinke kosten mee gemoeid, € 20.000,- ben je maar zo kwijt. Verzamel mensen om je heen waarmee je kunt sparren. Vraag hen advies en laat hen even met je meekijken. Zodat je de investering goed kunt afwegen.


4. DE OMGEVING IN DE GATEN HOUDEN

Je hoeft natuurlijk geen Peter R. de Vries te zijn en álles van je klant weten. Als jij maar weet wat er speelt bij de klant en wat zijn dagelijkse uitdagingen (lees: problemen) zijn. Vraag je bij verschillende ontwikkelingen af welke invloed dit heeft op je bedrijf of die van je klant.

Praktisch gezien betekent dat je elke dag even de krant doorneemt, je de lokale nieuwsites bezoekt en praat met je klant. En daar hoef je echt geen 8 uur per week voor vrij te maken.


5. BLIJF BIJ JE DOELGROEP OP DE RADAR


Blijf bij je klant in het vizier

De kans dat je vandaag iemand tegen komt die gelijk klant wordt of meer producten bij je afneemt is niet zo groot. De kans is wel groot dat je interesse bij iemand hebt gewekt. Het is dan ook van belang dat je als bedrijf bij die persoon op de radar blijft. Dit doe je met interessante content. Zodra jij op de radar bent komt de klant ook op jouw radar en kan jij ze aandacht geven. Luister naar de behoefte en vertel ze wat jouw onderneming kan betekenen. Zo ontstaan er kansen!

0 keer bekeken